TUMBUHAN UTAMA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGHASILKAN PRODUK SHAKLEE YANG PENUH DENGAN KEBAIKAN.

TUMBUHAN UTAMA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGHASILKAN PRODUK SHAKLEE YANG PENUH DENGAN KEBAIKAN.

1.MUSCADINE GRAPE

Muscadine grape ni buah anggur. Saiznya sebesar sebiji bola golf. Wow.. besarnya. Anggur ni susah nak dapat. Ia tumbuh dikawasan lembab dan tak da kat Malaysia kalau korang nak dicari.


Anggur Muscadine ni mempunyai lebih dari satu kromosom. Ia mampu mengukuhkan profil dan mekanisme polyphenol. Semakin gelap warnanya, semakin tinggi kandungan polyphenol.

Muscadine grape ni kaya dengan sumber resveratrol dan mempunyai kuasa anti oksidan sebanyak 40 kali ganda lebih tinggi.

Korang tau tak apa tu polyphenol?
Polyphenol ialah sekumpulan phytokimia atau phytonutrien yang terdapat di dalam tumbuhan dimana ia memiliki banyak molekul phenol pada struktur kimianya.

Peranan polyphenol ni ialah untuk memberikan warna anggur tersebut warna unggu.Ia juga memberi perlindungan dari pancaran UV matahari supaya tak merosakkan nutrien yang ada dalam buah tersebut.

Polyphenol telah terbukti sebagai anti oksidan, anti penyakit, anti kanser serta membantu memperbaiki sel sel DNA

Ia diproses dengan cara ekstraksi sejuk dan lembut untuk menjamin satu ekstrak yang bermutu tinggi dengan aktiviti biologi terutamanya sebagai anti-penuaan.

2. PURPLE CARROT

Tumbuhan ini tumbuh meliar di Afganistan dan dijumpai sejak 5000 tahun dulu. Purple carrot ni adalah sumber terbaik vitamin A dan karotenoid.

Kelebihan purple carrot ni ialah ia merupakan anti oksida yang tinggi, anti radang, anti mikrobial (boleh melawan bakteria atau mikroorganisma yang boleh merosakkan carrot sebab tu ia tahan lasak untuk melawan mikroorgansama yang tidak baik) dan anti karsinogen (mencegah daripada wujudnya sel kanser atau mutasi pada DNA).

Purple carrot pun warna gelap. So memang akan mempunyai anti oksida yang tinggi. So lepas ni kalau nak cari antioksidan yang tinggi dari buah buahan, pilihlah yang warna warna gelap.

Purple carrot merupakan makanan yang paling baik untuk kesihatan salur darah dan juga jantung. Dalam purple carrot terdapat Asid klorogenik. Ia dipercayai bertanggungjawab mengurangkan diabetes yang selalu dikaitkan dengan pengambilan kopi.

3. ELDERBERRY (SAMBUCUS NIGRA)

Tumbuhan ni tumbuh di serata Eropah dan Amerika Utara dikawasan lembap. Elderberry mempunyai anthocyanins lebih 3 kali lebih kuat dari karotenoid. Anthocyanins bertindak sebagai anti-radang dan dapat mengurangkan simptom seperti sakit otot, sakit atau demam yang berkaitan dengan selsema atau influenza.

Elderberry juga turut memiliki flavanoids yang mempunyai ciri antioksidan yang kuat yang berupaya mengukuhkan sistem imun untuk melawan jangkitan virus dan bakteria.

Elderberry mengandungi Vitamin A, B dan C serta nutrien lain seperti asid amino, karotenoid, tannin dan rutin turut memberi manfaat kesihatan yang baik. Elderberry sangat baik untuk memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular.


4.POLYGIUM CUSPIDATUM

Ia juga dikenali sebagai  Knotweed Jepun. Ia tumbuh asalnya dari Asia tapi kini di serata Eropah dan Amerika Syarikat. Kalau korang pernah minum vivix, memang warnanya kemerah merahan pekat ke hitaman. Jadi tugas polygium cuspidatumni memberikan warna hitam.

Terdapat lebih 3000 kajian yang telah dijalankan berkaitan tentang resveratrol ini. Hasil ujian klinikal makmal menunjukkan resveratrol membantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah, meninggikan prestasi atlet sukan dan mengurangkan berat badan. Sebagai supplemen anti-penuaan yang sangat penting, anti-radang dan juga anti-kanser.

Bahan yang digunakan untuk menghasilkan produk shaklee ini semuanya berasaskan botanical dan dijamin tidak mengandungi sebarang bahan kimia.

Macam manalah tak sayang dengan Shaklee ni kan.

Salam sayang,
Nur Sakinah.
010-818 9217

No comments:

Post a Comment